Speciális nyelvi zavarGyakran tapasztalom, hogy a problémás tanulókat gyakran túl hamar rossz tanulónak könyvelik el, pedig lehet, hogy a dolog hátterében a beszédfejlõdést érintõ zavarok állnak.
A beszédrõl - röviden
A beszéd alapvetõen két szinten megy végbe. Az alsóbb szintek felelõsök például a hangsorok helyes felismeréséért - ez a beszédészlelés. A felsõbb szinteken már az információ-feldolgozás történik, azaz az elhangzott üzenet megértése. Ez a beszédmegértés területe.
Ha valamelyik szint megsérül, akkor az információ feldolgozása csak részleges módon vagy tévesen történik meg.
A fejlõdési diszfázia
A fejlõdési diszfázia a beszéd valamennyi összetevõjét érinti: sérül a kifejezõ beszéd (érthetetlenségig torzul a sok hibás hangképzés miatt a beszéd), de az "értõ" beszéd is (nem érti a beszédet).
Mely tünetek jelzik, hogy gyermeked esetleg ilyen problémával küzd?
Ennek a zavarnak jellemzõje, hogy feltĂ»nõen alacsony szintĂ» a gyermek szó- és mondatalkotása. Sokáig szómondatokat, gyermeknyelvi szavakat, szótöredékeket használ beszédében. Nagyon nehezen sajátítja el a nyelvtani szabályokat, nem tud helyesen ragozni.
A nyelvi zavarok gyakran társulnak egyéb funkciózavarokkal. Sérülhet a látási észlelés, a látási lényegkiemelõ-képesség, a szem-kéz koordináció, a téri tájékozódás, a sorrendészlelés, a mozgáskoordináció.
A fejlõdési diszfáziával küzdõ gyermekek értelmi fejlõdése nem egyenletes, nem átlagos. Inkább egyenletesen lassú. Nekik nagyon nehéz áttérni a szemléletes gondolkodásról az elvont gondolkodásra, sokáig tárgyi segítséget igényelnek.
Mi okozza ezt a nyelvi zavart?
Ezen a területen még bizony sok a tisztázatlan kérdés. Azonban az utóbbi évek agykutatásai sok új információt nyújtottak a problémák jobb megértéséhez. A tünetek kialakulását az idegrendszeri érés "lassúságának", a központi idegrendszer nem megfelelõ szervezõdésének tulajdonítják. Ezek olyan minimális eltérések lehetnek, amelyek mĂ»szerrel még nem minden esetben mutathatók ki. Inkább a terhesség alatt, a születés közben vagy közvetlenül a születés utáni trauma (pl. oxigénhiányos állapot, elhúzódó "kékfény" kezelés) miatt következtetnek erre.
Ezen kívül a nyelvi zavar létrejöttében sem hagyható figyelmen kívül a környezeti tényezõk szerepe. Ingerszegény környezetben a külsõ ingerek nem serkentik az érés folyamatát.
Milyen esélyei vannak a diszfáziás gyermeknek?
A nyelvi zavar "gyógyulása" nagymértékben függ a terápia megkezdésének idõpontjától. Nagyon fontos szerepe van a korai fejlesztésnek, annak, hogy minél elõbb (4 éves kora körül vagy még elõbb) szakszerĂ» kezelésben részesüljön az ilyen zavarral küzdõ gyermek.
De ki is a szakszerĂ» személy?
Ebben az esetben is fontos a team-munka, azaz az orvos, fejlesztõ-pedagógus, logopédus és egyéb, a gyermek állapotától függõ szakember együttmĂ»ködése. Ezen túl természetesen az is lényeges, hogy a terápia a gyermek mindennapi környezetébe épüljön bele. Ehhez elengedhetetlenül szükséges a szülõk és óvónõk együttmĂ»ködése. A családi környezet kulcsfontosságú, mivel a kommunikációs készség kialakulása döntõ részt a családi és óvodai közegben történik. Az otthoni és óvodai fejlesztéshez természetesen a logopédus segítséget nyújt. A terápia megtervezésénél figyelembe kell venni a gyermek egyéni fejlettségi állapotát. A beszéd fejlesztésén túl a többi funkciózavart is orvosolni kell.
VarázsbetĂ» - segítség a funkciózavarok terápiájában
A VarázsbetĂ» hatékony segítõje, kiegészítõje lehet a diszfázia terápiájának. A hatalmas szó- és képanyagáról már többször írtam, ezért most más oldaláról mutatnám be a programot.
Valamennyi játék tartalmaz egy Beállítások nevĂ» menüpontot. Ennek köszönhetõen némely játék 3 éves szintre leegyszerĂ»síthetõ (de 15 éves szintre nehezíthetõ), így már egész korai életkorban alkalmazható.
De nézzünk néhány konkrét példás, amelyek már 3 éves korban játszhatók.
- A téri tájékozódást a "Merre mutat?" játékkal fejleszthetitek. Kezdjétek elõbb a fel-le irány gyakorlásával.
- Az emlékezetet a Képmemória nevĂ» játékkal javíthatjátok: a beállításokban állítsd a minimálisra a képek számát és válaszd a Kép-Kép opciót. Ekkor képnek kép lesz a párja, így gyermekedek nem kell szavakat olvasnia.
- A gondolkodást, a rész-egész közötti összefüggést a Mozaik játékkal segíthetitek elõ. Itt gyermekednek mozaikkockából kell összeállítani az adott formát. Kezdésként válasszátok ki az "a" betĂ»t - ezt próbáljátok kirakni a darabokból (Fájl - Beállítások). Mégpedig úgy, hogy a mozaik felosztása 2x2-es legyen, így 4 részre osztódik az "a" betĂ». Ne legyen bejelölve a "Háttérkép" sem és a "Fekete keret a betĂ» körül" négyzet sem - ez a kicsiknek még zavaró lehet.
Kattints ide, és tudj meg többet róla, hogy hogyan segíthetsz gyermekednek!
|